Dat waren veel verzoeken!
Je hebt ons te vaak achter elkaar benaderd. Probeer het over een paar seconden nog eens.
Doorgaan
Europese Commissie: Opgevoerde fatbikes met gashendels en te zware motoren mogen de openbare weg op, alleen als je onderweg bent naar buitengebieden 

Europese Commissie: Opgevoerde fatbikes met gashendels en te zware motoren mogen de openbare weg op, alleen als je onderweg bent naar buitengebieden 



Wij ontvangen veel vragen over fatbikes – vooral over fatbikes met te zware motoren, gashendels en/of een opvoerset. De antwoorden op de veelgestelde vragen zijn hieronder te raadplegen.

Mogen fatbikes de openbare weg op?
Wanneer een fatbike trapondersteuning tot 25 kilometer per uur en een maximaal nominaal continu-vermogen van 250 Watt heeft, mag hij volgens de wet de openbare weg op (art. 2 lid 2 sub h Verordening 168/2013). De meeste fatbikes in Nederland voldoen aan deze eisen.

Mogen fatbikes met gashendels de openbare weg op?
Ja, mits de gashendel ondersteuning tot 6 kilometer per uur biedt. Biedt de gashendel volledige ondersteuning? Dan mag hij niet overal de openbare weg op.

Mogen fatbikes met te zware motoren de openbare weg op?
Ja, maar alleen als je met een off-road-fatbike in uitzonderlijke omstandigheden onderweg bent naar een onverhard terrein. Dit leggen we hieronder uit. 
• Wanneer je een off-road-fatbike hebt met een zware motor, mag je die fatbike zonder typegoedkeuring alleen op onverharde terreinen gebruiken (art. 2 lid 2 sub g Verordening 2013/168). 
• Een fatbike is o.a. een off-road-fatbike, als hij voldoet aan de wettelijke omschrijving van mountainbikes (art. 1 lid 1 sub d Besluit 786/2011/EU). 
• Je mag met de fatbike alleen op de openbare weg rijden, als je kunt aantonen dat je onderweg bent naar een onverhard terrein. 
• Je moet dan wel de kortste weg nemen naar het onverhard terrein. 
• Je mag dan niet door het centrum rijden. 

Off-road-fatbikes zijn voornamelijk bedoeld voor off-road-doeleinden. Je mag volgens de wetgever alleen de openbare weg op in zeer uitzonderlijke omstandigheden. We merken dat hier veel verwarring over bestaat. Om die reden citeren wij wat de Europese Commissie hierover zegt:

The Commission's representative stated that this exemption regards vehicles that are "primarily" intended for off road use and designed to travel on unpaved surfaces. Therefore, this exemption should apply to vehicles that for the most part do not travel on public roads and are primarily intended for off road purposes. Moreover, these vehicles must have in their design off road attributes. The intention of the legislator behind the use of the word "primarily" was to allow these vehicles to reach their off road destination by using public roads. It cannot be any public road as it needs to be one that is close to the off road destination. It can only be on public roads for a short distance. Consequently, in the view of the Commission, the word "primarily" does not create a loophole as its interpretation should be limited to the above understanding. 

The Chair elaborated that the former indicates that this exception would not apply and it is not permissible to use such vehicles within city limits as it sole purpose

[…]

The Commission's representative confirmed that there are proposals that the word "exclusively" instead of "primarily" could be more suitable; however even if dealers who sell these vehicles to users were to emphasise the fact that these could only be used for travelling to off road destinations, this would not prevent the users from crossing public roads. The intention behind using the word "primarily" was to be flexible and to allow these vehicles to cross public roads in exceptional circumstances.

Bron: European Commission Draft Minutes Meeting of the Working Group on MCWG L-Category vehicles,  Brussels, 14 March 2018, 14h30-17h30 * * * Centre Albert Borschette (room: AB 1A) 36, Rue Froissart – Brussels p. 9-10

Paragraph (g) of article 2(2) of Regulation (EU) No 168/2013 excludes “vehicles primarily intended for off-road use and designed to travel on unpaved surfaces”. This effectively excludes electrically assisted mountain bikes from the scope of the Regulation.

Bron: European Commission, Directorate - General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, Ref. Ares(2019)5349536 - 22/08/2019 Study on the assistance factor (auxiliary propulsion power and actual pedal power) for cycles designed to pedal of vehicle sub-category L1e-B, European Commission, B-1049 Brussels, p. 16-17

Verkoopt La Souris fatbikes met te zware motoren?
Wij verkopen alleen afzonderlijke 750 Watt-motoren en controllers, die op fatbikes zijn te monteren. We verkopen op dit moment geen kant en klare fatbikes met te zware motoren, doordat we nog in de procedure bij de IL&T zitten. Alleen fatbikes die de openbare weg op mogen, verkopen wij als kant en klare fatbikes.

De verkoop van te zware motoren en bijbehorende controllers geschiedt alleen aan ervaren gebruikers en enkel voor gebruik op privéterreinen. Dit controleren wij voorafgaand zorgvuldig, zodat we ervoor waken dat de te zware motoren niet uitsluitend gebruikt worden op de openbare weg.

Zijn fatbikes te verzekeren?
Er zijn nog genoeg verzekeraars die fatbikes verzekeren. Doordat fatbikes razend populair zijn en vaak gestolen worden, passen veel verzekeraars hun voorwaarden nu aan. Voorkom diefstal door zo veel mogelijk maatregelen te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van GPS-systemen, alarmsets en sterke sloten. Wij hebben ook fatbikes in ons assortiment die je kunt vergrendelen met een wachtwoord.

De regelgeving over elektrische fietsen is zeer complex. Meer weten? Onze adviseurs staan je graag te woord! 

 

Hulp nodig bij het kiezen?

Wij helpen je graag verder

Bereikbaar van 09:30 tot 16:30

Binnen 24 uur reactie

  • Bancontact
  • MasterCard
  • Maestro
© 2008 - 2024 - La Souris B.V.
Beoordeling door klanten:
Trustpilot: 3.8 / 5 - 3947 beoordelingen